NZOZ terapia

Tel: 32 726 52 43
  • SI
  • psycholog
  • dietetyk

    NZOZ Terapia

Logopeda

 

dla dzieci

 

Zaburzenia mowy u dzieci

 

Z roku na rok rośnie liczba dzieci z wadami wymowy, czyli tzw.dyslalią. Częsty jest również opóźniony rozwój mowy orazniepłynność mówienia.
Najbardziej popularnym rodzajem dyslalii jest sygmatyzm, zwany seplenieniem. To nieprawidłowa realizacja głosek takich jak: [ s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź ].
Kolejną powszechnie spotykaną wadą jest rotacyzm, zwanyreraniem. Obejmuje niewłaściwą realizację głoski [ r ] i dotyczy głównie dzieci po piątym roku życia.
Inne zaburzenia dotyczyć mogą takich głosek jak: [ f- w, t- d, k- g, l, ch ] oraz pozostałych, zniekształcanych rzadziej. Często wady te nie wynikają z indywidualnego tempa rozwoju dziecka i wymagają prowadzenia terapii logopedycznej.

Okresy rozwoju mowy

Różne źródła podają, że dziecko rejestruje dźwięki z otoczenia już w życiu płodowym.

  • Noworodek w 1 miesiącu życia płaczem sygnalizuje swoje potrzeby.
  • W 2 i 3 miesiącu życia pojawia się głużenie, niemowlę wydaje dźwięki takie jak: [ ga, aga, gha ].
  • Około 6 miesiąca dziecko zaczyna gaworzyć, powtarza ciągi sylabowe jak: [ ba- ba, ma- ma, ta- ta ]. Lepiej rozumie mowę, reaguje na ton głosu.
  • Pod koniec 1 roku życia potrafi wypowiedzieć kilka prostych słów.
  • 2 rok życia to czas burzliwego rozwoju mowy; typowa jest lawina słów. Pod koniec tego okresu maluch buduje proste, krótkie zdania.
  • Okres przedszkolny to rozwój możliwości językowych, wzbogacanie słownictwa, poznawanie form gramatycznych, prowadzenie dialogów.
  • Dziecko trzyletnie wymawia zwykle takie głoski jak: [ p- b, m- n, w- f, t- d, ch, ń, k- g, l ] oraz [ ś, ź, ć, dź ].
  • Dziecko czteroletnie dodatkowo potrafi wymówić tzw. głoski syczące [ s, z , c, dz ].
  • Dziecko pięcioletnie i starsze przeważnie wymawia jeszcze głoski najtrudniejsze, jak: [ sz, ż, cz, dż, r ].

Najczęstsze przyczyny wad wymowy:

  • niemowlęcy sposób połykania
  • brak pionizacji języka
  • nieprawidłowy zgryz
  • zaburzenia toru oddechowego
  • okresowe zaburzenia słuchu
  • problemy emocjonalne

TERAPIA

Nierzadko wady wymowy łączą się w późniejszym okresie życia z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Korekcja zaburzeń artykulacji jest dość prosta. Zajęcia prowadzone są na ogół w formie zabawy. Jedynym warunkiem skuteczności terapii jest systematyczny trening.
W warunkach domowych można stosować bardzo proste ćwiczenia, które rozwijają mowę dziecka i poprawiają sprawność warg, języka oraz sposób oddychania. Poniżej zamieszczono kilka przykładów zabaw.

Część pierwsza - zabawy oddechowe:

  • Robienie baniek mydlanych.
  • Dmuchanie na wiatraczki, chorągiewki, piórka.
  • Dmuchanie na kartki papieru trzymane przed ustami.
  • Nadmuchiwanie: balonów, zabawek z ceraty, piłek plażowych, papierowych torebek.
  • Gra na instrumentach typu: flet, trąbka, harmonijka.
  • Próby gwizdania np. na psa.
  • Zdmuchiwanie domków z kart, zbudowanych wspólnie z rodzicami.
  • Chuchanie na szybę, lusterko, dłonie.
  • Zdmuchiwanie podczas spaceru dmuchawców, liści.
  • Przedmuchiwanie małych chrupek, lekkiej piłeczki po blacie stolika.

Część druga - zabawy z buzią:

  • Robimy ryjek świnki i uśmiechu (wargi zaciśnięte).
  • Robimy ryjek świnki i uśmiech, ale z wyszczerzonymi zębami.
  • Otwieranie szeroko ust o próba uniesienia języka za górne zęby.
  • Przesuwanie języka między zębami.
  • Nagryzanie języka zębami.
  • Naśladowanie galopującego konika.
  • Picie napojów przez słomkę.
  • Żucie gumy do żucia.
  • Gryzienie twardych owoców.

Część trzecia- zabawy grafomotoryczne:

  • Darcie starej gazety.
  • Formowanie w piasku, mące, lepienie pierogów.
  • Wkładanie mniejszych pudełek, klocków do większych.
  • Układanie puzzli.
  • Rysowanie mazakiem.
  • Malowanie palcami, dłonią zanurzoną w farbce po starych gazetach.
  • Formowanie z plasteliny, masy solnej, modeliny.
  • Nawlekanie na nitkę makaronu.
  • Kolorowanie obrazków.
  • Rysowanie szlaczków.
  • Szukanie szczegółów na obrazkach.
  • Układanie historyjek obrazkowych w kolejności czasowej..

Część czwarta- ćwiczenia ruchowe:

  • Chodzenie na stopach osoby dorosłej, po jej śladach, do tyłu.
  • Zabawy na czworakach - chodzimy jak pieski.
  • Zabawy z piłką: podrzucanie, chwytanie, toczenie, kopanie.
  • Bujanie się na koniku.
  • Skoki w miejscu, podskoki, przeskoki przez przeszkody.
  • Odgniatanie własnym ciałem śladów na śniegu.
  • Jazda na sankach.
  • Turlanie się po śniegu.
  • Rytmiczny taniec ze stukaniem piętami o podłogę, uderzaniem dłońmi po udach.
  • Zabawy w wodzie, na basenie.Pływanie.
  • Zabawy w "Berka", "Ciuciubabkę", "Chowanego".
  • Podbijanie balonika.
  • Zabawa w "Ciepło- zimno".
  • Stanie, a później skoki na jednej nodze.
  • Zabawy paluszkowe np. "Sroczka", "Raczek".

 

MIŁEJ ZABAWY I ZAPRASZAM NA TERAPIĘ.

 

Cena:

  • wizyta logopedyczna 30minut - 40zł
  • wizyta neurologopedyczna 30minut - 50zł
  • wizyta neurologopedyczna małego dziecka (do 3 lat):  pierwsza wizyta 60minut - 90zł / kolejna wizyta 30minut - 50zł
  • kinesiology taping w logopedii - 5zł do 10zł (dopłata do ceny wizyty)
  • wizyta neurologopedyczna domowa 60minut - 100zł + 1zł/km

Narodowy Fundusz Zdrowia

 

Kto przyjmuje?

 

logopeda, neurologopeda mgr Daria Michoń-Zgolik czytaj więcej

logopeda, neurologopeda mgr Bożena Labus czytaj więcej

logopeda mgr Weronika Syniawa czytaj więcej

logopeda, neurologopeda mgr Martyna Polczyk czytaj więcej

 

 

Jak umówić się na wizytę?

Telefonicznie lub osobiście zobacz szczegóły