Wprowadzenie

Zaburzenia mowy u dzieci

 

Z roku na rok rośnie liczba dzieci z wadami wymowy, czyli tzw.dyslaliąCzęsty jest również opóźniony rozwój mowy oraz niepłynność mówienia. Najbardziej popularnym rodzajem dyslalii jest sygmatyzm, zwany seplenieniem. To nieprawidłowa realizacja głosek takich jak: [ s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź ]. Kolejną powszechnie spotykaną wadą jest rotacyzm, zwanyreraniem. Obejmuje niewłaściwą realizację głoski [ r ] i dotyczy głównie dzieci po piątym roku życia. Inne zaburzenia dotyczyć mogą takich głosek jak: [ f- w, t- d, k- g, l, ch ] oraz pozostałych, zniekształcanych rzadziej. Często wady te nie wynikają z indywidualnego tempa rozwoju dziecka i wymagają prowadzenia terapii logopedycznej.

Okresy rozwoju mowy:

Różne źródła podają, że dziecko rejestruje dźwięki z otoczenia już w życiu płodowym.

  • Noworodek w 1 miesiącu życia płaczem sygnalizuje swoje potrzeby.
  • W 2 i 3 miesiącu życia pojawia się głużenie, niemowlę wydaje dźwięki takie jak: [ ga, aga, gha ].
  • Około 6 miesiąca dziecko zaczyna gaworzyć, powtarza ciągi sylabowe jak: [ ba- ba, ma- ma, ta- ta ]. Lepiej rozumie mowę, reaguje na ton głosu.
  • Pod koniec 1 roku życia potrafi wypowiedzieć kilka prostych słów.
  • 2 rok życia to czas burzliwego rozwoju mowy; typowa jest lawina słów. Pod koniec tego okresu maluch buduje proste, krótkie zdania.
  • Okres przedszkolny to rozwój możliwości językowych, wzbogacanie słownictwa, poznawanie form gramatycznych, prowadzenie dialogów.
  • Dziecko trzyletnie wymawia zwykle takie głoski jak: [ p- b, m- n, w- f, t- d, ch, ń, k- g, l ] oraz [ ś, ź, ć, dź ].
  • Dziecko czteroletnie dodatkowo potrafi wymówić tzw. głoski syczące [ s, z , c, dz ].
  • Dziecko pięcioletnie i starsze przeważnie wymawia jeszcze głoski najtrudniejsze, jak: [ sz, ż, cz, dż, r ].

Najczęstsze przyczyny wad wymowy:

  • niemowlęcy sposób połykania,
  • brak pionizacji języka,
  • nieprawidłowy zgryz,
  • zaburzenia toru oddechowego,
  • okresowe zaburzenia słuchu,
  • problemy emocjonalne.

O afazji

Przyczyny afazji

Do prawidłowego funkcjonowania mózgu niezbędne jest właściwe ukrwienie. Komórki i włókna nerwowe potrzebują nieustannego dopływu tlenu i substancji odżywczych, transportowanych przez krew. Nawet krótkotrwałe niedotlenienie tkanek mózgowych powoduje ich obumieranie.

Pytamy często o przyczyny afazji. Jest ich wiele. Najczęściej są to:

  • udary mózgu:
    krwotok mózgowy, zakrzep tętniczy, zator mózgowy, ucisk tętniczy, skurcz tętnic mózgowych.
  • urazy czaszki
  • guzy mózgu

Obraz zaburzeń afatycznych zależy od wielu różnych czynników min.:

  • umiejscowienia zmian chorobowych,
  • rozległości tych zmian,
  • współwystępujących zaburzeń ruchowych,
  • spostrzegania, orientacji, czy napadów padaczkowych.

Diagnostyka afazji

Do diagnostyki zaburzeń afatycznych wykorzystuje się wyniki różnych badań, min. tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, dane pochodzące z historii choroby oraz badań psychologicznych. Dlatego też na pierwsze spotkanie z logopedą warto przynieść posiadaną dokumentację szpitalną.

Od strony logopedycznej testami oceniana jest:

  • możliwość wypowiadania się,
  • powtarzanie,
  • nazywanie,
  • rozumienie mowy,
  • czytanie pisanie,
  • liczenie,
  • orientacja przestrzenna,
  • pamięć,
  • praksja.

Terapia

Terapia logopedyczna ma na celu przywrócenie zdolności komunikacyjnych pacjenta. Zakres tych zdolności bywa różny, uzależniony jest od wielu czynników. Pamiętajmy jednak, że człowiek z afazją NIE JEST osobą chorą psychicznie. Warto podjąć trud reedukacji, przywracający pacjenta do świata słów. Często niezbędna w procesie terapii jest współpraca z rodziną, przyjaciółmi czy znajomymi chorego.
W terapii wykorzystuje się materiał obrazkowy, przedmioty codziennego użytku, fotografie członków rodziny, albumy przyrodnicze lub sztuk pięknych, wiersze, dowcipy, opowiadania. Ćwiczymy rozumienie części mowy, części zdania, reguły gramatyczne, analizę i syntezę dźwiękowo-literową słów. Pracujemy także nad poprawą sprawności aparatu artykulacyjnego, czytaniem, pisaniem i liczeniem. Ostatnim etapem jest wykorzystanie zdobytych umiejętności w praktyce. Zajęcia trwają około 30 minut.

Ceny wizyt

Pierwsza wizyta logopedyczna / neurologopedyczna

150 zł /30 minut

    Kolejna wizyta logopedyczna / neurologopedyczna

    100 zł /30 minut

      Zaświadczenie


      50 zł / dopłata do ceny wizyty

        Opinia - 1 specjalista / dodatkowy specjalista

        100 zł + 30 zł / dopłata do ceny wizyty

          • mgr Aleksandra Strach - Sączewska - logopeda, neurologopeda

          Kto przyjmuje?

          Jak umówić się na wizytę?

          Telefoniczna rezerwacja wizyty:

          Osobista rezerwacja wizyty:

          NZOZ Terapia
          ul. Kłodnicka 2,
          41-706 Ruda Śląska